Recent Posts

Cara Membuat Halaman Kedai Facebook (Apr 2021): Panduan 5 Langkah - Pelajari Cara Menjual di Facebook

 

Berikut adalah panduan 5 langkah bagaimana menjual di Facebook dan mengatur halaman Kedai Facebook dengan cara secepat mungkin.

Berapa banyak platform yang anda jual pada masa ini? Satu? Tiga? Sepuluh? Adakah salah satu laman Facebook Shop itu? Ia harus. Inilah sebabnya mengapa menjual di Facebook masuk akal:

📢 "Anda perlu belajar menjual di Facebook!" Semua perniagaan, besar dan kecil, mendengar kata-kata ini tanpa mendapat banyak nasihat mengenai cara melakukannya sebenarnya melakukannya berjaya. Hakikatnya, jika anda mempunyai kedai dalam talian, anda juga harus mempertimbangkan untuk menjual di tempat lain seperti Amazon, Facebook, dan juga Etsy. Ini akan membantu anda memperluas jangkauan dan mencari lebih banyak pelanggan - kerana orang cenderung menghabiskan masa di platform lain daripada di laman web anda.

👉 Dalam panduan ini, kami memberi tumpuan khusus kepada kedai Facebook. Inilah cara membuat halaman Kedai Facebook pada sebelah petang dan meneruskan perjalanan anda untuk menjual di Facebook!

Kami akan merangkumi semua langkah dalam proses, dari kanvas kosong hingga halaman kedai Facebook yang berfungsi. Tetapi pertama:

Mengapa dan bagaimana untuk menjual di Facebook

Di dunia yang penuh dengan syarikat berbilang platform, sukar untuk bersaing dengan persaingan jika anda tidak berkembang ke tempat yang paling banyak digantung pelanggan anda. Kebetulan Facebook adalah salah satu tempat dalam talian di mana orang menghabiskan sebahagian besar waktunya. Inilah satu-satunya sebab mengapa penjualan di Facebook adalah idea yang baik!

Sebenarnya, Facebook pengguna menghabiskan purata 40+ minit setiap hari di rangkaian sosial yang popular. Dan sebahagian besar masa itu menuju ke belanja Facebook.

Itu cukup banyak masa memandangkan ini berlaku setiap hari! Tidak ketinggalan, ramai di antara kita dapat memikirkan pengalaman peribadi kita untuk menghabiskan banyak masa dengan mengklik pautan dan menyukai catatan di Facebook sepanjang hari bekerja.

Oleh itu, inilah masanya untuk memanfaatkan Facebook sebagai platform penjualan! Facebook mungkin tidak memberi anda banyak ciri e-dagang seperti, katakanlah, Shopify or BigCommerce, tetapi anda mendapat semua yang benar-benar penting untuk anda mula menjual produk anda.

Apa yang hebat dari halaman Kedai Facebook ialah anda tidak perlu mempunyai kedai dalam talian yang sudah ada dan boleh menjalankan seluruh operasi anda melalui Facebook jika anda mahu. Tetapi faedahnya tidak berakhir di sana. Dengan halaman Kedai Facebook anda boleh:

  • tambah jumlah produk yang tidak terhad,
  • susun produk anda ke dalam koleksi dan kategori,
  • berkomunikasi dengan pelanggan anda melalui halaman secara langsung,
  • lihat statistik penjualan, lawatan dan banyak lagi,
  • membuat produk anda muncul di Facebook Marketplace, memberi anda akses ke pangkalan pelanggan berpotensi yang jauh lebih besar.

Hanya perkara terakhir dari senarai ini adalah alasan yang cukup baik untuk melihat keseluruhan halaman Kedai Facebook ini sendiri!

Bagaimana saya menubuhkan Kedai Facebook menggunakan Facebook?

Ikuti langkah-langkah berikut untuk mendirikan kedai Facebook:

Langkah 1: Pergi ke Halaman Facebook anda dan konfigurasikan halaman Kedai.

Langkah 2: Siapkan butiran kedai anda.

Langkah 3: Konfigurasikan pembayaran anda.

Langkah 4: Tambahkan produk ke kedai Facebook anda.

Langkah 5: Menguruskan pesanan anda.

Langkah 6: Anda sudah selesai!

Baiklah, dengan semua "kenapa", inilah cara untuk menyiapkan halaman Kedai Facebook anda:

Apa yang anda perlukan untuk membina halaman Kedai Facebook?

💡 Sekiranya anda belum sedar, izinkan saya memberi jaminan kepada anda bahawa semua orang dapat membuat halaman Facebook Shop dan mula menjual di Facebook kepada pengikut mereka dengan segera.

Inilah yang anda perlukan sebelum anda memulakan:

  • Akaun Facebook
  • Halaman perniagaan Facebook

Mendapatkan kedua-duanya dari senarai tidak semestinya terlalu sukar. Anda mungkin sudah mempunyai halaman perniagaan di Facebook jadi kami akan melangkau bahagian ini dan sebaliknya terus ke daging dan kentang:

Selain daripada dua syarat di atas, halaman Facebook anda juga mesti mematuhi perkara berikut:

  • Jual barang fizikal - ini bermakna tidak ada cara untuk menjual produk digital atau yang boleh dimuat turun dari halaman Facebook Shop anda
  • Setuju dengan Facebook Syarat Pedagang
  • Pautan ke akaun bank yang sah *
  • Mempunyai nombor pengenalan cukai *

* Ini hanya sah untuk kedai yang berpusat di AS. Nombor pengenalan cukai yang tepat akan berbeza-beza bergantung pada tempat perniagaan anda berada.

Sekiranya anda yakin perkara di atas tidak akan menjadi masalah dalam kes anda, anda boleh terus membuka kedai Facebook anda:

Langkah 1: Pergi ke Halaman Facebook anda dan konfigurasikan halaman Kedai

Langkah pertama adalah menavigasi ke halaman perniagaan Facebook anda. Anda perlu masuk ke halaman perniagaan dan mempunyai hak pentadbir.

Secara lalai, banyak halaman perniagaan Facebook sudah menunjukkan halaman Kedai ditunjukkan semasa anda log masuk. Pelanggan anda tidak melihatnya, tetapi anda juga melihatnya.

Untuk memulakan, cari tab Shop di sebelah kiri dan klik padanya.

Halaman Kedai Facebook

Menghadapi masalah mencari tab Kedai?

tetapan halaman kedai

Langkah 2: Siapkan butiran kedai anda

Baca ini untuk kedai yang berpusat di AS 🇺🇸
Memilih KEDAI tab menunjukkan pop timbul yang menerangkan persediaan yang akan anda lalui. Jangan ragu untuk membacanya dan kemudian klik pada Bermula .
menubuhkan kedai Facebook
Munculan lain muncul mengenai maklumat perniagaan anda. Mulakan dengan menaip jenis dan alamat perniagaan anda. Kemudian, klik pada Seterusnya.
mendirikan kedai 2
Langkah selepas itu meminta negeri di mana anda berniaga dan nombor pendaftaran cukai anda. Anda boleh melangkau langkah ini buat masa ini, tetapi pada satu ketika, anda perlu memberikan maklumat ini kepada Facebook.
nombor cukai
Langkah seterusnya adalah di mana anda dapat menunjukkan jenis produk yang anda ingin jual di Facebook.
Cara menjual di Facebook: apa yang anda jual
Kami belum selesai dengan cukai! Pada langkah seterusnya, Facebook bertanya mengenai jenis perniagaan anda dan maklumat perwakilan perniagaan anda - kemungkinan besar ini akan menjadi maklumat anda sendiri, kecuali jika anda ingin menetapkan orang lain.
maklumat cukai

Dengan selesai, anda mempunyai perkara yang sukar di belakang anda, dan anda kini dapat menyelesaikan persediaan kedai anda di Facebook.

Perkara terakhir yang perlu diperjelaskan ialah pilihan penghantaran, polisi pengembalian dan e-mel perkhidmatan pelanggan anda. Cukup pilih dari senarai pilihan penghantaran yang tersedia dan tetapkan butiran anda untuk masing-masing.

perkapalan

Mengikut peraturan Facebook, anda mesti menghantar bungkusan dalam masa tiga hari bekerja setelah menerima pesanan. Pelanggan mesti menerima pakej tidak lebih dari sepuluh hari selepas mereka memesan - itulah salah satu faktor yang menjadikan belanja Facebook menarik bagi orang ramai. Anda juga mesti menggunakan perkhidmatan penghantaran yang menawarkan ciri seperti penjejakan dan pengesahan penghantaran. Satu perincian yang lebih penting ialah pelanggan boleh membatalkan pesanan mereka dalam masa 30 minit dari pembelian jika anda belum menandainya sebagai dihantar.

Tambahan pula, Facebook tidak membenarkan anda menghantar ke antarabangsa atau menjual ke negara lain selain negara anda - negara tempat kedai itu didirikan. Dalam kebanyakan kes, jika seseorang dari negara lain memasuki halaman kedai anda, mereka akan lihat halaman kosong, seperti ini:

Jual di Facebook: contoh kedai kosong

Satu langkah terakhir sebelum menyelesaikan penyiapan yang mungkin harus Anda lalui adalah menyetujui Syarat dan Dasar Pedagang (bergantung pada penyediaan dan lokasi akaun anda).
bersetuju
Baca ini untuk kedai yang tidak berpusat di AS ⛔🇺🇸
bersetuju

Kedai Facebook: kaedah pembayaran

mata wang

Dengan selesai, anda akan dibawa ke halaman Kedai baru anda di mana anda dapat menambahkan produk anda dan menyiapkan semuanya.

Langkah 3: Konfigurasikan pembayaran anda

Bergantung pada negara operasi anda, modul kedai Facebook akan memberi anda pelbagai pilihan di sini. Untuk perniagaan yang berpusat di AS, penyediaan yang paling biasa melibatkan menghubungkan akaun bank dan memasukkan dana (dari pesanan anda) di sana.

Dalam kes lain - untuk lokasi lain di peringkat antarabangsa - Facebook mungkin membolehkan anda mengatur pembayaran melalui PayPal atau Stripe.

Proses integrasi itu sendiri mudah, tetapi ia berubah dari semasa ke semasa kerana kemas kini dengan PayPal dan Stripe sendiri.

pembayaran jalur

Berita baiknya adalah bahawa anda akan dibawa oleh antarmuka kedai Facebook sepanjang proses penyiapan.

⚠️ "Saya tidak melihat bahagian ini!"

Ya, dalam beberapa keadaan, anda mungkin tidak melihat bahagian penyediaan ini sama sekali - seperti apa yang berlaku jika anda pengguna yang berpusat di EU. Sekiranya demikian, anda boleh melangkah ke langkah seterusnya klik di sini.

???? Yang berikut adalah penyediaan akaun bank untuk pengguna di AS. 🇺🇸

Pada ketika ini, anda akan melihat modul yang meminta anda mengatur pembayaran untuk menerbitkan kedai anda. Klik pada Sediakan Pembayaran butang untuk meneruskan.

Munculan pertama meminta maklumat cukai anda. Ini diperlukan, dan tidak dapat diedit kemudian. Oleh itu, pastikan anda mempunyai maklumat yang tepat untuk nama perniagaan anda, nombor pengenalan majikan dan nama sah anda. Klik pada Simpan .
Langkah terakhir adalah menghubungkan bank anda untuk pembayaran. Taipkan nombor bank dan nombor akaun anda, bersama dengan nama di akaun. Klik pada Simpan .

Langkah 4: Tambahkan produk ke kedai Facebook anda

Inilah rupa halaman Kedai baru anda ketika pertama kali membuatnya:

Belanja Facebook: kedai Facebook kosong

Seperti yang anda lihat, Facebook mendorong anda untuk menambahkan produk pertama anda. Anda boleh melakukannya dengan mengklik pada Tambah Produk butang. Sebaik sahaja anda melakukannya, anda akan melihat borang berikut, tetapi ia akan berbeza berdasarkan negara anda:

Untuk kedai yang berpusat di AS 🇺🇸
tambah produk
Bentuknya kelihatan cukup ringkas dan mengandungi semua butiran yang anda harapkan.
  • Foto atau video produk. Menambah sekurang-kurangnya satu gambar produk anda adalah suatu keharusan. Lebih baik menambahkan banyak gambar. Juga, jika relevan dengan mempertimbangkan jenis produk yang anda jual di Facebook, anda juga boleh menambahkan video. Klik pada Tambah Foto untuk memasukkan gambar produk. Ini berfungsi sama seperti antara muka muat naik lain di mana anda boleh mengambil gambar dari komputer anda dan memuat naiknya ke kedai Facebook.
  • Nama dan Deskripsi cukup jelas. Sekali lagi, ini semua bergantung pada jenis produk yang anda jual, jadi jangan ragu untuk kreatif dan bercakap mengenai apa yang menjadikan produk itu istimewa. Anda juga boleh menyalin keterangan produk yang anda gunakan di kedai e-dagang anda.
  • Harga. Tidak ada senarai produk yang dapat hidup tanpa perincian penting ini.
  • Inventori. Menjejaki inventori anda membantu anda memahami jumlah penjualan yang anda lakukan dan memastikan bahawa semuanya ada dalam buku ini.
  • Pilihan Penghantaran. Pilih dari sekumpulan pilihan penghantaran yang telah anda konfigurasikan semasa persediaan dan isikan butiran untuk produk khusus ini.
  • Kongsi produk ini di Halaman anda. Anda mungkin mahu mencentang kotak ini agar produk dapat dikongsi di halaman anda sebaik sahaja anda menyetujuinya.
  • Keterlihatan. Tetapkan ini ke "Umum".

Klik pada Simpan untuk menyelesaikan proses.

Untuk kedai antarabangsa ⛔🇺🇸
tambah borang produk

Dengan selesai, anda akan melihat produk anda secara langsung di halaman Kedai anda.

produk secara langsung

Apabila pelanggan mengkliknya, mereka akan melihat paparan yang lebih terperinci, bersama dengan butang yang membiarkan mereka "Check Out on Website" - ini membawa mereka ke halaman produk di kedai e-commerce anda.

produk secara langsung 2

Anda boleh menambahkan lebih banyak produk ke kedai anda pada bila-bila masa melalui Tambah Produk .

tambah lebih banyak produk

Atau, jika masuk akal dalam kes anda, anda juga boleh membuat koleksi produk.

tambah koleksi

Menguruskan produk anda

Sebaik sahaja anda memuat naik sebilangan produk, anda akan melihat masing-masing terdapat dalam senarai di dalam panel pengurusan kedai anda. Untuk sampai ke sana, klik pada Alat Penerbitan pautan di bar atas:

alat penerbitan

Apabila berada di sana, dari bar sisi, klik Produk. Anda akan melihat skrin seperti ini:

menguruskan kedai

Dari sini, anda boleh mengedit setiap produk anda dan juga menambah yang baru.


Langkah 5: Menguruskan pesanan anda

Order️ Pengurusan pesanan bukan ciri yang dilancarkan untuk kedai Facebook di seluruh dunia. Kebanyakannya terdapat di AS dan beberapa tempat lain.

Bagaimana untuk mengetahui sama ada anda mempunyai ciri ini?

Mudah, pergi ke anda Alat Penerbitan dari menu utama:

alat penerbitan

Mencari Sementara menunggu Pesanan pautan di bar sisi. Sekiranya ia ada, anda mempunyai pengurusan pesanan!

pesanan tertunda

Sebaik sahaja anda mengklik pautan itu, anda akan dapat menjaga pesanan anda, memeriksa perincian setiap pesanan, melihat maklumat pembeli, berkomunikasi dengan mereka, dan akhirnya memenuhi pesanan tersebut. Selain itu, Facebook akan menghantar pemberitahuan kepada anda setiap kali pesanan diterima.

Untuk mengingatkan anda, mengikut peraturan Facebook, anda mesti menghantar setiap pesanan dalam masa tiga hari bekerja setelah menerima pesanan. Setelah pesanan dihantar, klik pada Tandakan sebagai Dihantar butang untuk menyelesaikan semuanya.

Cara Membuat Halaman Kedai Facebook (Apr 2021): Panduan 5 Langkah - Pelajari Cara Menjual di Facebook Cara Membuat Halaman Kedai Facebook (Apr 2021): Panduan 5 Langkah - Pelajari Cara Menjual di Facebook Reviewed by Meng Rtc on Mei 10, 2021 Rating: 5

Tiada ulasan:

Dikuasakan oleh Blogger.