Urutan pertama perniagaan adalah membuat kedai dalam talian di Facebook. Kami mempunyai terperinci, Panduan 5 langkah untuk menghasilkan kedai itu dan menyegerakkannya dengan laman web anda.
Sila baca tutorial itu. Tetapi perlu diingat bahawa ada beberapa situasi yang mungkin anda hadapi:
- Facebook nampaknya mengubah cara penyatuan kedai dalam talian secara berkala. Kami akan terus memperbaharui panduan ini, tetapi anda mungkin mendapati beberapa langkahnya berbeza.
- Salah satu pilihan adalah menggunakan Facebook sebagai kedai dalam talian yang berdiri sendiri, tidak menghubungkannya ke platform e-dagang anda. Sebaliknya, anda akan menambahkan produk secara manual dan menguruskan pesanan di Facebook.
- Pada masa ini, Berasaskan AS (🇺🇸) syarikat mempunyai pilihan untuk menghubungkan platform e-dagang mereka dengan Facebook. Ini membolehkan mereka mengumpulkan pembayaran secara langsung melalui Facebook. Prosesnya agak membosankan, tetapi ada. Tiada PayPal, maaf.
- Sekarang, Facebook menghalang mana-mana syarikat bukan AS daripada menjual secara langsung di Facebook. Anda boleh mempamerkan produk anda, tetapi itu sahaja. Penyelesaian boleh didapati dengan menggunakan Pemalam Facebook untuk WooCommerce (aplikasi juga tersedia untuk platform lain). Ini mensimulasikan keranjang belanja di Facebook, tetapi pelanggan diarahkan ke laman web anda ketika mereka ingin membeli.
Sekali lagi, kami mencadangkan anda membaca panduan 5 langkah penuh untuk membuat halaman Facebook Shop. Berikut adalah langkah-langkah dalam versi yang dipendekkan:
- Navigasi ke Halaman Perniagaan Facebook anda dan konfigurasikan tab dan halaman Shop.
- Siapkan butiran untuk kedai anda, seperti di mana anda ingin menunjukkan tab Shop dan jenis produk yang anda jual.
- Konfigurasikan kaedah pembayaran jika anda syarikat AS.
- Pautkan anda WooCommerce, Shopify, BigCommerce, atau platform e-dagang lain untuk menambahkan produk anda.
- Mula menguruskan pesanan anda semasa mereka masuk melalui Facebook.
Secara keseluruhan, menjalankan kedai dalam talian melalui Facebook mempunyai banyak faedah. Walau bagaimanapun, ia hampir tidak mesra pengguna, atau boleh diramalkan, untuk pemilik kedai berbanding platform e-dagang anda seperti Shopify.
Berita baiknya adalah bahawa Facebook biasanya mempunyai panduan pop-up langkah demi langkah terperinci untuk membantu anda ketika ciri baru disajikan

Tiada ulasan: